Roimasti lisää motivaatiota venyttelyyn ja rullaukseen – ota oikeat tekniikat haltuun

Toimivat, aktiiviset liikkuvuusharjoitukset ja tehokkaat apuvälineet (foamroller, fasciapallo ja QuaSha Krapa) lisäävät motivaatiota huoltaa kehoa, koska tehon huomaa hetkessä. Kun tulokset tuntee muutamassa minuutissa, tietää, että tekee oikein. Kehon huoltaminen on taitolaji; aivan samoin kuin pitsin nyplääminen (tai mikä tahansa laji), harjoittelu tekee mestarin!

Tekniikoita on monia, toisilla toimii toiset, toisilla toiset. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tai tekniikkaa huoltaa kehoa, vaan tekniikoita on monia ja kun oman kehonsa oppii tuntemaan hyvin, tietää, mikä milloinkin toimii parhaiten. On siis hyvä osata eri tekniikoita, jotta löytää itselleen eri tilanteissa toimivimmat tavat lisätä rentoutta ja liikkuvuutta tarkoituksenmukaisesti.

Ota nämä 3 askelta haltuun: rentoudu ja palaudu paremmin!

  1. Opettele toimivat huoltotekniikat: Nopeat tulokset huomaa minuuteissa ja ne kertovat, että tekniikat toimivat. Ja motivaatio kasvaa!
  2. Ole pitkäjänteinen: Kuitenkin pitkällä tähtäimellä liikkuvuuden ja rentouden paraneminen vaatii säännöllistä harjoittelua useasti viikossa. Useasti vähän ja pidempi huolto tarpeen mukaan, vaikka kerran viikossa.
  3. Huomioi kokonaisuus, sillä se ratkaisee: stressin määrä ja palautuminen. Jos stressaat paljon (psyykkisesti tai fyysisesti) huolla paljon! Kehonhuolto avaa jumeja, rentouttaa ja nopeuttaa palautumista. Ennaltaehkäise ylirasitus ja ota huollosta koppi!

Itse en osannut menneellä urheilu-urallani toimivia huoltotekniikoita ja huolto jäi sen vuoksi lähes tyystin tekemättä. Siitä seurauksena minulla oli usein jumeja ja kolotuksia siellä täällä kehossa sekä usein loukkaantumisia, venähdyksiä ja revähdyksiä. Myös palautuminen hidastui ja väsymys alkoi painaa, koska huoltotoimenpiteet olivat mitättömiä. Tila eteni ja paheni ylirasitukseen ja oireet lisääntyivät; uniongelmat ja suolistovaivat…

Kovat treenit tai stressaava työ ovat samantapaista stressiä keholle ja palautuminen jää monella jatkuvasti vaillinaiseksi. Stressitilan pitkittyessä tila pahenee usein pikkuhiljaa, salakavalasti, ja saattaa kärjistyä lopulta ylirasitustilaan.

Ylirasitukseen ajautuu moni stressaaja

Stressaatko? Ylirasitukseen voi ajautua yhtä hyvin ilman liikuntaa; esim työelämässä voi ajaa itsensä piippuun ja seuraukset ovat vastaavat. Oireet voivat olla hyvin samankaltaisia: uniongelmat, epämääräiset vatsavaivat, kivut, jatkuva väsymys, ärtyisyys, alakulo, kiinnostuksen puute… Näitä riittää. Rääkkiliikunta ei auta kehoa ja mieltä palautumaan arjen stressiltä, vaikka se hetkellisesti ”nollaukselta” tuntuisikin. Päinvastoin. Siksi palauttava liikunta ja toimiva kehonhuolto ovat tärkeä osa ylirasituksen ennaltaehkäisyä. Tämän päivän menestyjä osaa huolehtia itsestään ja osaa toimivat huoltotekniikat. Energiaa riittää ja luovuus kukoistaa, kun keho ja mieli eivät ole jatkuvassa jumitilassa.

Tutustuin toimiviin kehonhuoltotekniikoihin vuonna 2010 ja siitä lähtien ne ovat kuuluneet myös valmennuksissani säännölliseen ohjelmistoon ja saaneet niille kuuluvan painoarvon. Toimivat huoltotekniikat ovat oleellisia lisäämään liikkuvuutta, parantamaan kestävyyttä ja voimaa, lisäämään energiaa ja vähentämään väsymystä sekä nopeuttamaan palautumista ja ennaltaehkäisemään stressistä johtuvaa ylirasitustilaa.

Valmennuksissani käyneet ovat kertoneet, kuinka liikkuvuus on parantunut nopeasti ja kivut ja säryt vähentyneet tai hävinneet tyystin. Monelle on tullut yllätyksenä, miten nopeasti oikeilla huoltotekniikoilla saakaan tuloksia aikaan!

Markus selätti selkävaivat ja Katja orastavan polvikipuilun liikkuvuuspainotteisella FysioCrossilla. FysioCross-harjoituksiin sisältyy aina kehonhuolto.

Markus kertoo:

Lähtötavoite: Halusin parempaan kuntoon. Lisäksi toivoin saavani apua selkäongelmiini. Olin käynyt fysioterapiassa ja mm. työpisteen ergonomia oli katsottu ja korjattu, mikä auttoi hetkellisesti, mutta ei poistanut ongelmaa.

Tulos: (Neljättä vuotta FysioCrossissa) Aiemmin selkä saattoi mennä esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, kun kannoin pientä lastani autoon. Kantaessa tuntui naksahdus ja silloin aina tiesin, että muutama päivä menisi selkäkipuisena. Nyt tunnen kroppani vahvemmaksi ja pystyn nostelemaan taakkoja ja tiedän ja tunnen nyt, että selkäni kestää.

Katja kertoo:

Lähtötavoite: Harjoittelun monipuolistaminen ja kehon lihaskunnon tasapainoittaminen. Päästä eroon jumeista ja niistä johtuvista ajoittaisista kiputiloista.

Tulos: Nyt noin vuoden fysioCross-harjoittelun jälkeen Katja on innoissaan: “Parasta antia, mitä voi kuvitella: epämääräiset polvivaivat, polven lukkiutumiset ja kipuilut ovat mennyttä!” Huomasin tuossa taannoin, että viime kesänä ja syksynä ikävästi vaivannut polvi ei vaivaakaan enää! Tajusin vain yhtäkkiä, että pystyn olemaan polvillani eikä se satu. Polvi ei ole enää lukkiutunut. Luulen, että siellä on mahdollisesti jotain kierukkavaivaa, mutta lihaskunto ja liikkuvuus ovat auttaneet. Myös alaselkävaivaa on ollut välillä aiemmin, mutta olen saanut ne kuriin aiemminkin jumppaamalla. Nyt sitä vaivaa on ollut tosi vähän.”

 

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!