Kiitos, että olet kiinnostunut tästä liikkuvuus-aiheesta! Tämä on yksi tärkeimmistä aiheista, kun halutaan kivuton, energinen ja rento kroppa, joka toimii niin kuin sen on tarkoitettu.

Aloita kokeilemalla tämä venytysliike, miltä tuntuu reiden takaosassa?

VIDEO: venytys reisien takaosille

Mitä hyötyjä hyvästä liikkuvuudesta ja rennosta kehosta sitten on? Käsittelen tässä kolmannessa tämän aihepiirin kirjoituksessa, mitä kannattaa tehdä ja miten, jotta huoltoon kulutettu aika on tehokasta eikä aika kulu hukkaan. Jo 5min päivässä säännöllisesti tuo yllättävän positiivisia tuloksia!

Jääkö huolto väliin?

Olen huomannut, että kehonhuolto on sellainen, joka helposti jää väliin, kun kuntoillaan: monesti ollaan tyytyväisiä, kun tuli lähdettyä lenkille, kuntosalille tai muihin treeneihin, mutta alku- ja loppuverryttely jäävät helposti ”kiireessä” tekemättä. Kuulostaako tutulta? Lopulta äärimmäisen harvoin, jos koskaan, on NIIN kiire, ettei ehtisi huoltaa. Olen työssäni huomannut, että toimivia huoltotoimenpiteitä ei osata, joten ne koetaan hyödyttömäksi. Kun osaa itselleen toimivat huoltotekniikat, aikaa kuluu yllättävän vähän ja tuloksia tulee yllättävän nopeasti. Ja eron kyllä huomaa niin arjessa kuin omien treenien sujuvuudessakin!

Vanhemmiten viisastuu! 🙂 

Omalla kohdallani treenikokonaisuus on muuttunut vanhemmiten viisaammaksi; tunnin treenistä karkeasti 15min on alkulämmittelyä, n.30min teho-osiota ja 15min loppuverryttelyä. Keho toimii huomattavasti paremmin verrattuna aiempaan, kun tunnin treenistä saattoi olla 5min alkuverryttelyä ja 5min loppuverryttelyä. Joskus nuorempana huollot saattoivat jäädä myös kokonaan väliin; jos kävin vaikka lenkillä tai uimassa tms, niin suoraan vaan ovesta ulos ja hölkälle tai altaaseen ja lenkin jälkeen suihkuun ja töihin. Ei ihme, että kroppa jumitti.

Onko totta, että vanhemmiten kangistuu?

Varmaan näin käy, jos jää istumaan ja odottamaan. Olen useaan kertaan saanut työssäni huomata ja todeta, että ”vanhemmiten kangistuu” -toteamus voidaan heittää romukoppaan. Näin kyllä käy, jos ei kiinnitä liikkuvuuteensa sen ansaitsemaa huomiota.  Aloita loppuelämän terveellinen liikunnallinen elämäntapasi liikkuvuusharjoittelulla ja tee siitä osa arkirutiinia. Liikkuvuuden harjoittaminen on ensimmäinen ominaisuus, josta kannattaa aloittaa, kun haluaa pysyä terveenä ja toimintakykyisenä:

  • Kun on vähemmän jumeja kehossa, olo ja liike on rennompaa ja olo on energisempi, kun ei tarvitse taistella omia jumejaan vastaan.
  • Pystyt käyttämään kehoasi miten ja mihin haluat ja selviät yllättävistäkin tilanteista loukkaantumatta, kuten liukastelut tms.
  • Myös kehohallinta paranee liikkuvuuden parantuessa.
  • Liikkuvampi ja rennompi keho helpottaa arjessa ja jumeista johtuvat kivut ja säryt vähenevät.
  • Lisäksi hyvin toimiva keho ennaltaehkäisee venähdyksiä ja revähdyksiä.
  • Jumit myös estävät lihaksia toimimasta kunnolla.
  • Saat myös liikuntaharrastuksestasi enemmän irti turvallisesti, kun huollat kehoasi ja vähennät jumitiloja.

 

 

 

Minulle usein esitettyjä kysymyksiä liikkuvuus- ja huolto-aiheista:

  1. ”Olen aina ollut kankea eikä venyttely tehoa minuun?”
  • Ok, et ole ehkä vielä löytänyt Sinulle toimivia liikkuvuuden parannustekniikoita. En ole tavannut vielä ketään, jolla liikkuvuus ei olisi parantunut dynaamisilla venytyksillä ja foamrollerilla. Tekniikat on opeteltava ja jos ei ole aiemmin juuri huoltanut kehoaan, tekniikoiden opetteluun menee aikaa ja taito tulee vain harjoittelemalla. Tapauskohtaisesti kannattaa miettiä stressin vähentämiseksi ravinnon, liikunnan ja levon tasapainoa. Myös ne vaikuttavat kehon rentouteen.
  1. ”Riittääkö pelkkä aktiivinen liikkuvuusharjoittelu vai kannattaako hommata foamroller?”
  • Pelkällä aktiivisella liikkuvuusharjoittelulla pystyy varmasti kehittämään liikkuvuuttaan. Kun haluaa tehokkaasti ja suhteessa nopeasti tuloksia, suosittelen lämpimästi foamrollerin hommaamista. Se on kuitenkin suhteessa edullinen verrattuna siihen, mitä sen oikealla käytöllä on mahdollista saada aikaan. Ajattele; laadukas rulla maksaa yhden hieronnan verran ja voit huoltaa kehoasi vaikka joka päivä itsehieronnalla! Hierojallakin kannattaa aika ajoin käydä, mutta kun osaat rullata itsekin, hieroja pääsee etenemään eikä hänen tarvitse aina hieroa sitä samaa jumikohtaasi.
  1. ”Voiko osallistua huolto WorkShopiin, jos ei ole aiempaa kokemusta kehonhuollosta ja pitääkö olla oma foamroller?”
  • WorkShop sopii aloittelevalle kehonhuoltajalle ja myös kokeneelle konkarille. Porukalla huolto tulee tehtyä varmasti ja huolellisesti, ja porukalla on hauskempaa! Itsekseen harvemmin tulee paneuduttua yhtä tarkasti. Yleensä toimivia ideoita on tullut kaikille, myös kehoaan aiemminkin ahkerasti huoltaneille.

 

Ilmoittaudu mukaan Huolto WorkShopiin su 11.2. klo 13-15, Malm-Areenalle Kangasalle: eve@fysiocross.fi / 050 5938 383

 Asiakkaat kertovat, mikä oli parasta WorkShopissa? 

  • Todellakin tuli tuloksia. Rento rautakanki, WorkShopin jälkeen tuntui jopa notkealta!
  • Workshop oli todella jees ja opetit kahdessa tunnissa liudan liikkeitä, joita kuka vain pystyy treenaaman itsekseen.
  • Asiantunteva vetäjä. Huomata että kankeakin voi vetreytyä 🙂

Aiheena kyykkyliikkuvuuden parantaminen: keskitymme alavartaloon ja selkä/hartiaan kyykkyyn vaikuttavin osin.

Foamroller ja liikkuvuusharjoittelu oikein tehtynä nopeuttaa palautumista

WorkShopin sisältö

  • Kesto 2h
  • Aloitamme tunnustelemalla ja kartoittamalla kehon jumien lähtötilanteen, jotta voimme havainnoida kehittymistä huolto WorkShopin jälkeen.
  • Harjoittelemme toimivia dynaamisia venyttelytekniikoita
  • Käymme kyykkyliikkuvuuteen vaikuttavat alueet läpi ja opit tuntemaan, mitkä osat ovat sinulla kireimpiä ja mitkä tekniikat toimivat niihin parhaiten
  • Opit eri venytysasentoja parantamaan kyykkyliikkuvuuttasi. Näistä voit valita itsellesi parhaiten toimivat säännölliseen käyttöön myös jatkossa
  • Loppurentoutus on ihana päätös WorkShopille. Rentoutuminen tehostaa palautumista ja jännitykset vähenevät entisestään.

WorkShopin Hyödyt

  • Opit toimivat huoltotekniikat: Dynaaminen venyttely ja kehonhuolto foamrollerilla ja muilla välineillä ovat taitolajeja, joissa kehittyy vain tekemällä. WorkShopissa opit tekniikat ammattilaisen ohjaamina.
  • Pystyt hoitamaan kireyksiäsi jatkossa myös itse todella tehokkaasti ja loppujen lopuksi pienellä vaivalla, kunhan osaat toimivat tekniikat.
  • Saat yhden hierontakäynnin hinnalla alavartaloon + osin selkään ja hartiaseutuun liikkuvuutta ja rentoutta sekä tuhdin tietopaketin omatoimisesta kehonhuollosta samalla hinnalla

Et tarvitse omaa rullaa, tuon rullat paikanpäälle. Välineitä on WorkShopissa lisäksi myynnissä vähintään 20% alennuksella: foamrollerit, fasciapallot ja Qua-Sha krapat.

Ilmoittaudu mukaan Huolto WorkShopiin su 11.2. klo 13-15, Malm-Areenalle Kangasalle: eve@fysiocross.fi / 050 5938 383

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!