Malliesimerkki: Golf-lyöntiin 20% lisää tehoja kolmessa kuukaudessa!!!

Aloitin edellisessä kirjoituksessa Selkä-juttusarjan ja tämä on osa 2/3. Edellisessä kirjoituksessa kävin läpi asioita, miksi selkävaivat ovat niin yleisiä kuin ovat. Löydät sen täältä: Selkä 1/3 – Miksi selkävaivat ovat niin yleisiä? Tässä seuraavassa kerron esimerkin, miten huimasti liikkuvuutta voi parantaa, kun ottaa sen asiakseen ja tietää mitä tekee – ja mitä hyvästä liikkuvuudesta seuraa suorituskyvylle. Vaikka esimerkki on urheiluun ja suorituskykyyn liittyvä, samassa suhteessa voit laskea energisyyttä ja helppoutta arjen jaksamiseen.

Tulosta tulee, kun selättää negatiiviset uskomukset ja alkaa tekemään oikeita asioita

Onko jotkut ihmiset vaan luonnostaan kankeita, eivätkä voi sille itse mitään? Kuitenkin jokainen on taaperona päässyt syväkyykkyyn! Itse uskoin, että loukkaamani ja kahdesti operoitu polveni liikerajoitus on minulla lopun elämää pysyvä ja toisekseen ajattelin, etten minä voi ikinä taipua spagaattiin. Olin väärässä molemmissa. Kun opin käyttämään oikein foamrolleria ja liikkuvuustekniikoita, sekä rajoittamaan kehon stressaamista, tulosta syntyi loppujen lopuksi suhteellisen pienellä vaivalla.

Lajiesimerkkinä golf: Golffarin huikea kehitys 3kk:n harjoittelun jälkeen

Esittelen seuraavaksi viimeisimmän esimerkin, miten upeasti liikkuvuutta voi parantaa ja miten se näkyy suoraan suorituskyvyssä.

Sain asiakkaaltani Samilta marraskuussa -17 viestin, jossa hän toivoi valmennusapua kuntoprojektiin. Lyhyt viesti tiivisti entisen huippu-urheilijan tavoitteen:

”Olen 44v, ikäni urheillut, mutta viimeisen +10 vuotta löysäillyt; liikunta on jäänyt minimiin, massaa on tullut ja energisyys kadonnut. 90-luvun ajan olin huikeassa kunnossa triathlon-harrastuksen vuoksi ja se näkyi myös arjessa niin töissä kuin kotona energisyytenä ja henkisenä vahvuutena. Liikuin paljon; nuorempana uppopallossa 17 ja 20v maajoukkue, judoa, +10v pesistä sm-tasolla… eli paljon kaikkea ja liikunnasta nauttien.

Nyt aion kääntää loppuelämän suunnan ja vaihdan löysäilystä aiheutuneen väsymyksen taas liikunnan iloon ja energisyyteen kotona ja töissä. TAVOITTEENI on saavuttaa tuota takavuosien kokonaisvaltaista hyvinvointia, jossa kroppa on kunnossa, liikkuva ja tasapainossa. Nykyiseen päälajiini golffiin tällä tulee olemaan suuri vaikutus. Jaksan keskittyä pidempään ja fysiikka mahdollistaa pidemmät lyönnit etc. Tiedän kokemuksesta, että heti kun kroppa on kunnossa, myös henkisellä puolella on kevyttä.” – Sami Martin 44v

Kuntoprojektin startti: Liikkuvuutta ja vahvuutta tukilihaksistoon – Kolmen kuukauden jälkeen hämmästyttäviä tuloksia

Kunto-ohjelman alussa painotus oli liikkuvuuden ja tukilihasten kehittämisessä. Lihasta ja kestävyyttä tämä mies oli tottunut aiemmin urheilun parissa kehittämään, mutta liikkuvuuden kanssa hänellä oli eniten tekemistä. Koko kehon liikkuvuuden parantaminen oli tavoitteena, mutta lajille tärkeä selän kiertoliikkuvuus oli painotuksena ykkösenä. Kuukauden harjoittelun jälkeen oli nähtävissä merkittävää liikkuvuuden kehittymistä, toisen ja kolmannen kuukauden jälkeen lähestulkoon hämmästyttäviä tuloksia.

Tulokset puhukoot puolestaan

Samin viesti kolmen kuukauden liikkuvuus- ja tukilihaspainotteisen harjoittelun jälkeen minulle:

”Kävin lyömässä testeriin, kun mailat menee vaihtoon. Oheinen kuva ei kauheasti sulle kerro, mutta numeroarvojen vasen ylärivi on ”club speed” eli mailanpäänopeus. Se mittaa hyvin kropan kimmoa, liikkuvuutta etc, koska mailanpäähän saa vauhtia vain elastisella voimalla ja hyvällä tekniikalla. Keväällä mulla oli vauhti noin 80 mailia tunnissa, nyt 95!!! Tarkoittaa vajaata +20% teholisäystä. Ja oikeasti, toi alkaa oleen jo tosi kova lukema. Onpa hienoa, antaa mukavasti motia jatkaa jumppaamista!”

Vaikka en ole Golffin ammattilainen enkä noista lukemista mitään ymmärrä, tuo 20% teholisäys kolmen kuukauden harjoittelun tuloksena kertoo minullekin jotain: Lisää liikkuvuutta, lisää elastisuutta, vahvempi tuki, helpompi kehittää tekniikkaa –> lisää tehoja lajiin.

 

Jos kiinnostuit aiheesta ja haluat tulla rentouttamaan kehoa, lisäämään liikkuvuutta ja oppimaan toimivia kehonhuoltotekniikoita, tule mukaan yhteen tai kaikkiin neljään Huolto WorkShopeihin su 17.2 / su 24.2 / 3.3 / 10.3 klo 13.45-15.45 Kangasalle Malm Areenalle. Ilmoittautumiset ovat käynnissä ja mukaan pääsee 20 ensimmäistä ilmoittautumisjärjestyksessä. Kysy lisää ja ilmoittaudu: eve@fysiocross.fi / 050 5938 383

Hinta 33€ yksi WorkShop tai kaikki 4 yhteensä 99€

 

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!