Onko Sinulla kireät lonkankoukistajat? Istuminen on tämän alueen kireyden yleinen aiheuttaja ja kireydet voivat tuntua jumina tai kipuna alaselässä.

Lisää liikkuvuutta selkään ja lantion alueelle

Näytän videolla täsmäliikkeen, jolla lisäät liikkuvuutta selkään. Oikein käytettynä foamroller on erittäin tehokas apuväline jumien avaamisessa.

Kokeile itse ja laita videot jakoon paljon istuvalle, jääkiekkoilijalle ja muille lonkkien ja lantion alueen kireyksien helpottamisesta kiinnostuneille!

 

 

Tehokkailla kehonhuoltoliikkeillä ja -välineillä saa nopeasti jumeja auki. Liikkuvuuden ja kehon joustavuuden paranemiseen vaaditaan silti pitkäjänteistä harjoittelua. Huolla vähän päivittäin ja tee pidempi huolto (esim 30min) vaikka kerran viikossa. Usein edistystä huomaa jo 2-4 viikossa. Motivaatio kasvaa, kun huomaa, että on entistä vähemmän kipuja ja särkyjä, parempi ryhti ja rennompi askel. Liikkuvuuden ja tukilihaksiston vahvistuessa mahdollistuvat myös entistä haastavammat harjoitukset puhtaasti ja turvallisesti.

Usein esitettyjä kysymyksiä kehonhuollosta:
  1. Olen aina ollut kankea eikä venyttely tehoa minuun?

Ok, et ole ehkä vielä löytänyt Sinulle toimivia liikkuvuuden parannustekniikoita. En ole tavannut vielä ketään, jolla liikkuvuus ei olisi parantunut dynaamisilla venytyksillä ja foamrollerilla. Tekniikat on opeteltava, ja jos ei ole aiemmin juuri huoltanut kehoaan, tekniikoiden opetteluun menee aikaa ja se tulee vain harjoittelemalla. Tapauskohtaisesti kannattaa miettiä stressin vähentämiseksi ravinnon, liikunnan ja levon tasapainoa. Myös ne vaikuttavat kehon rentouteen.

2. Riittääkö pelkkä aktiivinen liikkuvuusharjoittelu vai kannattaako hommata foamroller?

Pelkällä aktiivisella liikkuvuusharjoittelulla pystyy varmasti kehittämään liikkuvuuttaan. Kun haluaa tehokkaasti ja suhteessa nopeasti tuloksia, suosittelen lämpimästi foamrollerin hommaamista. Se on kuitenkin suhteessa edullinen verrattuna siihen, mitä sen oikealla käytöllä on mahdollista saada aikaan. Ajattele; laadukas rulla maksaa yhden hieronnan verran ja voit huoltaa kehoasi vaikka joka päivä itsehieronnalla! Hierojallakin kannattaa aika ajoin käydä, mutta kun osaat rullata itsekin, hieroja pääsee etenemään eikä hänen tarvitse aina hieroa sitä samaa jumikohtaasi.

3. Voiko osallistua huolto WorkShopiin, jos ei ole aiempaa kokemusta kehonhuollosta ja pitääkö olla oma foamroller?

WorkShop sopii aloittelevalle kehonhuoltajalle ja myös kokeneelle konkarille. Porukalla huolto tulee tehtyä varmasti ja huolellisesti, ja porukalla on hauskempaa! Itsekseen harvemmin tulee paneuduttua yhtä tarkasti. Yleensä toimivia ideoita on tullut kaikille, myös kehoaan aiemminkin ahkerasti huoltaneille.

 

Jos kiinnostuit aiheesta ja haluat oppia lisää rullaamisesta ja eri venytysasentoja lisäämään liikkuvuutta lantion alueelle ja selkään, tule Selän Huolto WorkShopiin Lempäälään, Studio Bailaan su 6.5. klo 13-15.
15 ensimmäistä mahtuu mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Hinta 30e, sis kirjallisen selkäohjelman.
Ilmoittaudu / lisätietoja: eve@fysiocross.fi
JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!