Fysiocross: Kovaan kuntoon terveenä

Tässä kirjoituksessa katsotaan, mitä fysiocross treeneissä tapahtuu. Sekä kahvakuula ja naru -ryhmässä, että FysioCross-ryhmässä harjoitellaan samoilla periaatteilla: ”Kovaan kuntoon terveenä”. Kirjoitus sisältää myös videon, jossa näytän käytännössä, millaisia liikkeitä valmennukset sisältävät. Lisäksi FAQ-osio; vastailin usein kysyttyihin kysymyksiin valmennuksiini liittyen.

Progressiivinen eteneminen oman kunto- ja taitotason mukaan

FysioCross-tekniikka ja treenikurssilla edetään progressiivisesti aloittaen helpommista liikkeistä ja treeneistä lisäten haastavuutta ja tehoja kurssin edetessä. Tunnit koostuvat useimmiten samalla kaavalla: Liikkuvuus- ja kehonhallinta –painotteinen alkulämmittely, tekniikka- ja voimailuosio, jossa harjoitellaan päivän pääliike ja sen jälkeen voimaillaan, jonka jälkeen vielä sykkeen nosto. Loppuverryttely ja palauttelu tehdään usein foamrolleria apuna käyttäen. Ensin liikkuvuus + tukilihaksisto, sitten tekniikka + voimailu. Ensin kevyesti ja sitten painoja lisää, jokainen oman kunto- ja taitotason mukaan edeten. Turvallisuus ennen kaikkea!

Kokeile esimerkki-treeni: videolla malli

Näytän videolla esimerkin, millaisia harjoituksia kurssilla tehdään. Nämä kolme liikettä kertovat paljon kurssin ideasta: Miten liikkuvuutta ja tukea lisäämällä keskivartaloon ja koko kehoon saavutetaan sellaisia tuloksia, että selkäkivut ja nivelkivut helpottavat ja koko vartalo tuntuu voimakkaammalta tasapuolisesti. Kaikkia liikkeitä helpotetaan ja haastetaan aina jokaisen treenaajan omien taito- ja kuntotasojen mukaan.

Kokeile! Yhdistä omiin treeneihisi tai kävelylenkin yhteyteen. Tee alkuun hyvin maltillisesti ja rauhallisesti. Valmennuksessakin liikkeet opetellaan ensin teknisesti huolellisesti oikein ja vasta sen jälkeen lisätään haastetta ja painoja.

Videolla liikkuvuusliike, keskivartalon tukiliike ja voimaliike: 

  1. Skorpioni päin- ja selinmakuulla: 5/puoli
  2. Lankku: n.15-60s (kunnes tuntuu rasitus, mutta asento pysyy)
  3. Maastaveto: 10x
  • Tee liikkeitä 3-5 kierrosta ja muista loppuverryttely!
Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia:

Saan monesti tiedusteluja ryhmiin liittyen, tässä joitakin kysymyksiä vastauksineen. 

Olen kokeillut ja epäonnistunut, koska en jaksanut seurata ohjelmaa. Miten välttyisin tältä asialta nyt?

Ryhmävalmennus on enemmän kuin treeni tai ohjelma; se on myös sosiaalinen tapahtuma, jossa saa nauraa ja treenata saman henkisten treenaajien kanssa. Kaikki kokevat joskus samoja fiiliksiä, aina ei huvittaisi treenata, mutta kun vain saapuu paikalle, ryhmä kannattelee ja valmentaja tsemppaa. Eräs asiakas ilmoittautui 9. Kaudelle mukaan saatesanoin: ”Jatkaisin mielellään harjoituksia ryhmässä. Kyllä sitä on jo tullut riippuvaiseksi tähän hommaan.” Valmentajana olen suunnitellut ohjelman eteneväksi ja monipuoliseksi. Otan huomioon kaiken tasoiset treenaajat ja annan liikkeille vaihtoehtoja tarvittaessa. Kun kunto on kohonnut ja treeneissä on mielekästä, tämä on motivoinut monia jatkamaan ryhmässä kausi toisensa jälkeen.

 

Olen niin huonossa kunnossa, että en taida kehdata tulla ryhmään mukaan…? Olisiko järkevämpää ensin treenata itsekseni parempaan kuntoon ja tulla vasta sitten ryhmän mukaan?

Juuri aloittaessa tarvitset eniten apuja! Ryhmässä annan vaihtoehtoja liikkeille kaiken tasoisille treenaajille ja kaikki treenaavat oman taito- ja kuntotasonsa mukaan. Kukaan ei huuda tai painosta tai hengitä niskaan, vaan kaikille annetaan rauha tehdä oma parhaansa päivän kunnon mukaan ja se riittää. Valmentajana kannustan ja joskus saatan myös kehottaa rauhoittamaan tahtia, jos minusta näyttää, että joku innostuu treenaamaan liian kovaa. Kun aloitan ryhmävalmennuksessa, varmistat, että aloitat fiksusti ja turvallisesti.

Mitä jos en pidäkään treeneistä enkä haluaisikaan jatkaa ryhmässä? Joudunko silti maksamaan koko valmennusjakson?

Et joudu. Jos ensimmäisellä kerralla huomaat, että tämä treeniryhmä ei motivoikaan sinua, voit jättää homman sikseen eikä sinun tarvitse maksaa mitään. Jos taas esim sairastut ja joudut vasten tahtoasi jättämään valmennuksen pian alun jälkeen, sovimme korvauksesta tapauskohtaisesti kaikille parhain päin.

On niin kova kiire elämässä, niin en tiedä ehdinkö tehdä harjoituksia?

Ryhmissäni käy paljon ”ruuhkavuosia” eläviä ihmisiä. Moni on sanonut, että päätös lähteä mukaan valmennusryhmään on ollut paras päätös! Pitkään on laittanut muut asiat, perheen ja työt etusijalle ja on huomannut, että oma jaksaminen on alkanut hiipua. Kun on raivannut sen yhden tunnin viikosta tilaa ryhmävalmennukselle, on se tuonut huomattavan määrän jaksamista lisää myös muualle! Kannattaa panostaa omaan jaksamiseen, lähipiiri tulee myös huomaamaan sen positiiviset vaikutukset. Lisäksi, jos et pääse jollain viikolla osallistumaan oman ryhmäsi treeniin, voit korvata se toisessa ryhmässä erikseen sovitusti.

Miksi ostaisin tämän valmennuksen, muitakin on tarjolla?

On tärkeää, että valmentajan ja valmennettavan kemiat kohtaavat. Sen huomaat varmasti ensimmäisellä kerralla ja voit tehdä päätöksen, jatkatko ryhmässä ensimmäisen kerran jälkeen. Tätä on siis riskitöntä kokeilla JVarmasti on paljon muitakin hyviä valmennuksia tarjolla, tärkeintä on, että löydät itsellesi mielekkäimmän. Olen koulutukseltani fysioterapeutti ja mottoni on ”kovaan kuntoon terveenä”. Jos arvostat puhtaita liiketekniikoita ja pidät tehokkaista ja järkevästi suunnitelluista, monipuolisista treeneistä mukavassa treeniryhmässä, tämä valmennus on sinua varten.

 

Valmennusryhmieni, Kahvakuula + naru- ja FysioCross, tarkemmat tiedot löytyvät täältä:

Kahvakuula ja naru -ryhmävalmennus

Fysiocross-ryhmävalmennus

Ilmoittautumiset ”KOHTI KESÄÄ” 2018 valmennusryhmiin ovat käynnissä. Ryhmät täyttyvät kovaa vauhtia. Ryhmiin mahtuu 16 ensimmäisenä ilmoittautunutta. ILMOITTAUDU SINÄKIN mukaan suosittuihin valmennusryhmiin ja varmista järkevät treenit ”KOHTI KESÄÄ” 2018!

ILMOITTAUDU MUKAAN TÄSTÄ

 

 

 

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!