VARO NÄITÄ VIRHEITÄ TREENIKAUDEN ALUSSA – TOP 10 mokat

Uusi treenikausi alkaa taas kesän jälkeen ja motivaatio on huipussaan! Treenit alkavat ja tavoitteena on taas oman elämän huippukunto; joku haluaa voimaa ja kestävyyttä, toinen arjessa jaksamista, kolmas terveyttä ja toimintakykyä. KATSO VIDEOLTA JA VARO NÄITÄ!  

 

Tein itse suurimman osan näistä virheistä aina kauden alussa. Sen takia kehitykseni hidastui, polki paikallaan ja taantuikin tärkeimmillä hetkillä. Pääsin kuin pääsinkin olympiajoukkueeseen ja voitin tukun SM-mitaleja. Kuitenkin nykyisin 40-vuotiaana, 4-vuotiaan tytön äitinä ja yksityisyrittäjänä, olen toimintakykyisempi, vahvempi, nopeampi ja parempi luistelemaan kuin olympialaisissa 28-vuotiaana.

Tältä TOP 10 listalta löytyvistä mokista olen suurimman osan tehnyt itse ja kuulen aivan samanlaisia tarinoita kuntoliikkujilta. Kuulostaako tutulta?

  1. Jätetään alkulämmittelyt ja loppuverryttelyt väliin tai tehdään ne huonosti
  2. Skipataan liikkuvuus ja tukilihasharjoittelu:treenataan huonolla kehonhallinnalla, vajailla liikeradoilla ja tyydytään siihen, että ollaan kankeita: Jumit lisääntyvät treenien aikana ja jälkeen
  3. Aloitetaan liian kovilla tehoilla: ei kyetä palautumaan eikä osata aktiivista palautumista
  4. Treenataan huonoilla tekniikoilla:loukkaantuminen ennemmin tai myöhemmin
  5. Ei huomioida omia henkilökohtaisia heikkoja lenkkejä tai epätasapainoja
  6. Yksipuolisuus: samat treenit vuodesta toiseen jumittaa ja kehitys taantuu

Seuraavat kohdat liittyvät usein kaikkiin edellisiin kohtiin 1.-6.

  1. Treenataan kivun kanssa:Polvi kipeytyy, tai olkapää, tai lonkka, tai ranne, tai niska, tai selkä, tai kantapää.
  2. Ei nautintoa treeneistä,sillä ne eivät tunnu hyviltä: ne eivät vastaa omaa kunto- tai taitotasoa
  3. Treenit ja kunto junnaavat vuosi vuodelta samassa. Ajatellaan, että kun ikää tulee niin ei voikaan kehittyä, vaan on taisteltava taantumusta vastaan.
  4. Ei suunnitella treenien jatkuvuutta:Varmistele motivaation ylläpysyminen valitsemalla liikuntapaikka helpolta etäisyydeltä ja haasta mahdollisuuksien mukaan hyvää ja tsemppaavaa treeniseuraa mukaan treeneihin!

Junnaako treenit ja kunto paikallaan? Voiko kuntoa parantaa edelliskaudesta?

Monella treenit ja kunto junnaavat paikallaan kaudesta ja vuodesta toiseen. Mihin elokuussa kannattaa treeneissä panostaa, jotta syksyn treenikaudesta saa edellistä paremman ja mielenkiintoisemman ja kuntokin kehittyy? Voisitko olla toimintakykyisempi, vahvempi, kestävämpi ja samalla joustavampi ja energisempi? Seuraavassa videossa (osa 2/3) kerron, millaisia tuloksia nämä asiat huomioimalla saavutetaan; pysy kuulolla!

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!