Kiitos kun olet mukana matkassa kohti oman elämän huippukuntoa! Jos et ole vielä lukenut edellisiä osia aiheeseen liittyen, löydät ne täältä:

1/3 Selkävaivat kuriin liikkuvuutta ja tukilihaksia vahvistamalla

2/3 Liikuntaharrastuksen aloitus tai monipuolistaminen mielessä; eroon jumeista ja lisää virtaa? Lue tämä ja testaa ”haaste”

Löydät edellisistä myös videot kyykkyliikkuvuuden parantamiseen sekä alkulämmittelyn mallin, tsekkaa ne ensin ja jatka sitten tästä.

Kovaan kuntoon – terveenä!

Pidätkö kovista treeneistä, mutta et halua treenata päättömästi verenmaku suussa? Kun treenit suunnittelee ja etenee progressiivisesti kehoa kuunnellen sekä huomioi palautumisen, treenit tuntuvat hyvältä ja tuloksia tulee.

Onko tavoitteenasi
  1. Parantaa kehon toimintakykyä: päästä eroon jumeista ja epämääräisistä iän tuomista vaivoista ja kivuista
  2. Kohottaa kuntoa monipuolisesti
  3. Palautumisen optimointi: aktiivinen palautuminen kovista treeneistä sekä tavoitteita tukeva ravinto
  4. Aikatauluttaa arki niin, että omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen löytyy taas aikaa.

 

Miten FysioCross-valmennus toimii?

Terhi tuli asiakkaakseni fysioCross-valmennusryhmään pari vuotta sitten. Hän piti kovista treeneistä, mutta halusi myös, että kroppa pysyy kunnossa ja että treeneissä huomioidaan hänen kunto- ja taitotasonsa. Aloittaessaan ryhmässä, Terhillä oli selkäongelmia, jotka eivät kuitenkaan estäneet harjoittelua. Joihinkin liikkeisiin kauden aikana annoin vaihtoehdot, koska ne eivät tuntuneet Terhistä hyviltä. Selkävaivat vähenivät liikkuvuus- ja tukilihasharjoitusten myötä ja Terhi onnistui kehittämään voimaa ja kestävyyttä turvallisesti ja monipuolisesti niin vapailla painoilla kuin kehonpainollakin. Suunnitelmallisesti etenevä harjoittelu ja oman kehon kuuntelun harjoittelu toimivat Terhille erinomaisesti. Kehotan aina valmennettaviani treenaamaan päivän kunnon mukaisesti: Jos olet hieman alavireessä, ole armollinen ja tee kevyesti, jos olet täynnä virtaa, voit antaa mennä, kunhan järki on mukana eikä tekniikasta tingitä.

Terhin haastattelu FysioCross-harjoittelusta

Millaiset tavoitteet Sinulla oli lähtötilanteessa? 

Leuanveto oli haaveenani oppia, ja miten sitä ylipäätään pitäisi lähteä harjoittelemaan, kun en ole oikeasti ikinä sitä päässyt. Minulla oli iso elämäntapamuutos tuossa kolmisen vuotta sitten, kun pudotin painoa noin 20 kiloa. Sen jälkeen halusin asettaa jonkun seuraavaan haastetavoitteen itselleni. Leuanveto kuulosti sopivalta haasteelta.

Miksi päätit valita juuri FysioCross-valmennuksen? 

Fysioterapeutti-valmentaja oli minulle tärkeää, koska minusta tuntui, että joka paikka oli vähän ”romuna” lähtiessäni valmennusryhmään. Pystyin kuitenkin osallistumaan ja tarvittaessa valmentaja antaa vaihtoehtoja liikkeille, jos jotain ei jostain syystä pystyisi tekemään.

Millaisia tuloksia olet saanut? 

Liikkuvuus ja tukilihasten vahvistus ovat olleet äärimmäisen tärkeitä minulle, koska minulla oli selkäongelmia. Mikä parasta, tänne treeneihin tullessani saatan tuntea olevani jumissa, mutta vaikka treeni on tehokas ja olen treenistä väsynyt, olo on aina aukinaisempi kuin tullessa! Voisin suositella tätä myös kaikille konttorissa päivänsä istuville!

Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia treenaamisesta:

Vastasin muutamaan kysymykseen, joihin törmään usein valmennustyössäni.

On niin kova kiire elämässä, niin en tiedä ehdinkö tekemään harjoituksia ja käymään harjoituksissa?

Ryhmissäni käy paljon ”ruuhkavuosia” eläviä ihmisiä. Moni on sanonut, että päätös lähteä mukaan valmennusryhmään on ollut paras päätös! Pitkään on laittanut muut asiat, perheen ja työt etusijalle ja on huomannut, että oma jaksaminen on alkanut hiipua. Kun on raivannut sen yhden tunnin viikosta tilaa ryhmävalmennukselle, on se tuonut huomattavan määrän jaksamista lisää myös muualle! Kannattaa panostaa omaan jaksamiseen, lähipiiri tulee myös huomaamaan sen positiiviset vaikutukset. Lisäksi, jos et pääse jollain viikolla osallistumaan oman ryhmäsi treeniin, voit korvata se toisessa ryhmässä erikseen sovitusti.

FysioCross-valmennukseen kuuluu lisäksi omatoiminen ohjelma viikolle video- ja kirjallisine ohjeineen. Valittavana on lyhyt tai pitkä treeni ja sen voi tehdä, kun itselle sopii. Ohjelmat jäävät asiakkaille, jolloin niitä voi tehdä myös jatkossa aina, kun aikatauluun sopii. Kun on valmis ohjelma, jonka voi toteuttaa vaikka kotioloissa, aloittamisen ja tekemisen kynnys madaltuu eikä aikaa kuulu miettimiseen.

Olen kokeillut ja epäonnistunut, koska en jaksanut seurata ohjelmaa. Miten välttyisin tältä asialta nyt?

Kirkas tavoite ja loistava suunnitelma, niin homma on puoliksi tehty! Kun haluat muuttaa elämäntapoja lopunelämäksi, aloita maltilla. Yleisin syy liikuntakipinän loppumiseen on liian kovatehoinen liikunta suhteessa palautumiskykyyn. Aloita palautumista optimoivista harjoituksista, monipuoliset harjoitukset ja opettele loistavat liiketekniikat. Jos sinua tsemppaa treenikaveri tai -ryhmä, ota kaveri mukaan!

Ryhmävalmennus on enemmän kuin treeni tai ohjelma; se on myös sosiaalinen tapahtuma, jossa saa nauraa ja treenata saman henkisten treenaajien kanssa. Kaikki kokevat joskus samoja fiiliksiä, aina ei huvittaisi treenata, mutta kun vain saapuu paikalle, ryhmä kannattelee ja valmentaja tsemppaa. Eräs asiakas ilmoittautui 9. Kaudelle mukaan saatesanoin: ”Jatkaisin mielellään harjoituksia ryhmässä. Kyllä sitä on jo tullut riippuvaiseksi tähän hommaan.” Valmentajana olen suunnitellut ohjelman eteneväksi ja monipuoliseksi. Otan huomioon kaiken tasoiset treenaajat ja annan liikkeille vaihtoehtoja tarvittaessa. Kun kunto on kohonnut ja treeneissä on mielekästä, tämä on motivoinut monia jatkamaan ryhmässä kausi toisensa jälkeen.

Olen niin huonossa kunnossa, että en taida kehdata tulla ryhmään mukaan…? Olisiko järkevämpää ensin treenata itsekseni parempaan kuntoon ja tulla vasta sitten ryhmän mukaan? 

Juuri aloittaessa tarvitset eniten apuja! Ryhmässä annan vaihtoehtoja liikkeille kaiken tasoisille treenaajille ja kaikki treenaavat oman taito- ja kuntotasonsa mukaan. Kukaan ei huuda tai painosta tai hengitä niskaan, vaan kaikille annetaan rauha tehdä oma parhaansa päivän kunnon mukaan ja se riittää. Valmentajana kannustan ja joskus saatan myös kehottaa rauhoittamaan tahtia, jos minusta näyttää, että joku innostuu treenaamaan liian kovaa. Kun aloitat valmennuksessa, varmistat, että aloitat fiksusti ja turvallisesti.

Mitä jos en pidäkään treeneistä enkä haluaisikaan jatkaa ryhmässä? Joudunko silti maksamaan koko valmennusjakson?

Et joudu. Jos ensimmäisellä kerralla huomaat, että tämä treeniryhmä ei motivoikaan sinua, voit jättää homman sikseen eikä sinun tarvitse maksaa mitään. Jos taas esim sairastut ja joudut vasten tahtoasi jättämään valmennuksen pian alun jälkeen, sovimme korvauksesta tapauskohtaisesti kaikille parhain päin.

Millainen valmennus kannattaa ostaa, vaihtoehtoja on niin paljon tarjolla?

On tärkeää, että valmentajan ja valmennettavan kemiat kohtaavat. Minun valmennustani on riskitöntä kokeilla; voit tehdä päätöksen ensimmäisen kerran jälkeen, jatkatko ryhmässä. Varmasti on paljon muitakin hyviä valmennuksia tarjolla, tärkeintä on, että löydät itsellesi mielekkäimmän. Olen koulutukseltani fysioterapeutti ja mottoni on ”kovaan kuntoon terveenä”. Jos arvostat puhtaita liiketekniikoita ja pidät tehokkaista ja järkevästi suunnitelluista, monipuolisista treeneistä mukavassa treeniryhmässä, tämä valmennus on sinua varten.

FysioCross-ryhmävalmennuksen esittely

FysioCross-valmennuksessani huomioin jokaisen ryhmäläisen taito- ja kuntotason ja annan vaihtoehtoja liikkeille tarvittaessa. Koska kokonaisuus ratkaisee, FysioCross-valmennus 15 viikkoa sisältää live-ryhmätreenien (1x viikossa) lisäksi omatoimiset ohjelmat niin treeneihin, palautumiseen (12 osainen) kuin ravinto-ohjauksenkin resepteineen (12 osaa). Painotan valmennuksessa liikkuvuutta ja tukilihasten vahvistamista, kehonhallintaa ja oikeita liiketekniikoita, jotta ennaltaehkäistään loukkaantumisia ja kehitytään parhaiten. Treeneissä kehitetään monipuolisesti kaikkia fyysisiä ominaisuuksia; aerobista kuntoa, lihaskuntoa, notkeutta ja nopeutta. Käytämme kuntosalin vapaita painoja sekä monipuolisia crosstreenivälineitä sekä omaa kehoa vastuksena. Tule mukaan fysioterapeutti-valmentajan ohjaukseen; lisätsemppiä saat myös muilta ryhmäläisiltä!

HAASTE: Aseta hyvinvointiasi kohentava tavoite syyskaudelle!

Vedän ryhmiä Kangasalla, Malm-Areenalla. Ryhmätreenit ovat kerran viikossa ja FysioCross-valmennukseen sisältyy lisäksi omatoimiset ohjelmat videoina ja kirjallisina niin treeniin, palautumiseen kuin ravintoonkin.

Tarkemmat tiedot valmennuksistani löytyvät täältä:

FysioCross-ryhmävalmennus

Kahvakuula ja naru ryhmätreenit

Ilmoittautumiset syyskuussa 2018 alkaviin ryhmiin ovat käynnissä. Ryhmät täyttyvät kovaa vauhtia. Ryhmiin mahtuu 16 ensimmäisenä ilmoittautunutta. ILMOITTAUDU SINÄKIN mukaan suosittuihin ryhmiin ja varmista järkevät treenit syksylle 2018!

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!