Moi! Tämä on toinen osa reilu vuosi sitten julkaisemaani selkäsarjaa. Aihe tuli jälleen pintaan valmnnusryhmässäni ja päätin nostaa nämä esiin kaikille selän hyvinvoinnista kiinnostuneille. Opetan lopusta löytyvällä videolla tällä kertaa reisien takaosille dynaamisen venyttelytekniikan ja 2 eri rullaustekniikkaa: Laita kokeiluun! 

Lisää motivaatiota kehonhuoltoon tehokkailla tekniikoilla

Toimivat, aktiiviset liikkuvuusharjoitukset ja tehokkaat apuvälineet (foamroller, fasciapallo ja QuaSha Krapa) lisäävät motivaatiota huoltaa kehoa, koska tehon huomaa hetkessä. Kun tulokset tuntee muutamassa minuutissa, tietää, että tekee oikein. Kehon huoltaminen on taitolaji; harjoittelu tekee mestarin!

Asiakastarina

Teron mielipide rullauksesta ja venyttelystä: ”Tekniikat on helppo oppia ja niitä on mukava noudattaa, kun huomaa niiden vaikutuksen.”

Tekniikoita on monia, toisilla toimii toiset, toisilla toiset. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tai tekniikkaa huoltaa kehoa, vaan tekniikoita on monia ja kun oman kehonsa oppii tuntemaan hyvin, tietää, mikä milloinkin toimii parhaiten. On siis hyvä osata eri tekniikoita, jotta löytää itselleen eri tilanteissa toimivimmat tavat lisätä rentoutta ja liikkuvuutta tarkoituksenmukaisesti.

 

Asiakastarina

Timo löysi foamrollerin tehon!

Timo on aktiivinen kuntoilija, joka pitää kovista treeneistä. Nuorempana hän keskittyi lähinnä pelkästään voiman kehittämiseen, iän myötä tavoite on muuttunut enemmän vahvan ja toimintakykyisen kehon saavuttamiseen. Nykyisin hän huoltaa säännöllisesti kehoaan välttyäkseen jumeilta ja loukkaantumisilta ja on käyttänyt aktiivisesti foamrolleria noin vuoden verran. Hän on käynyt ohjaamassani kehonhuollossa säännöllisesti kerran viikossa. Hänen tuntemuksensa viimeisen huoltotunnin jälkeen kuvaa täsmälleen sitä, mistä kehonhuollossa on kyse: ”Tänään oivalsin jotain! Ensimmäistä kertaa opin oikeasti, miten rullauspaine vaikuttaa kehon kiristymiseen ja rentouteen. Aiemmin olen tainnut sittenkin rullata liian kovaa enkä ole saanut rentoutta. Tällä kertaa aloitin kevyesti ja lisäsin asteittain painetta rullan päälle. Huomasin, kuinka pakaralihakset ja reisien lihakset alkoivat pehmetä ja ikään kuin ”sulaa” huollon aikana. Olo on aivan loistava! Kireät lihakset pehmenivät selvästi huollon vaikutuksesta!”

 

Ota nämä 3 askelta haltuun: rentoudu ja palaudu paremmin!

  • Opettele toimivat huoltotekniikat: Nopeat tulokset huomaa minuuteissa ja ne kertovat, että tekniikat toimivat. Ja motivaatio kasvaa!
  • Ole pitkäjänteinen: Kuitenkin pitkällä tähtäimellä liikkuvuuden ja rentouden paraneminen vaatii säännöllistä harjoittelua useasti viikossa. Useasti vähän ja pidempi huolto tarpeen mukaan, vaikka kerran viikossa.
  • Mieti kokonaisuus, sillä se ratkaisee: stressin määrä ja palautuminen. Jos stressaat paljon (psyykkisesti tai fyysisesti) huolla paljon! Kehonhuolto avaa jumeja, rentouttaa ja nopeuttaa palautumista. Ennaltaehkäise ylirasitus ja ota huollosta koppi!

 

VIDEO: Selän hyvinvointi, osa 2. Takareisien kireys, venytys ja rullaus. Katso video ja opettele toimivat tekniikat

 

 

 

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!