Moi! Olen Eveliina Similä, Personal Trainer, fysioterapeutti, olympiaurheilija. Kerron tässä blogissa (osa 1/3) kolme tapaa lisätä jaksamista: Mistä kannattaa aloittaa ja käytännön vinkit toteutukseen. Kerron myös oman kompastuskiveni…

3 tapaa lisätä jaksamista

Mikä on kehityskolmio

Oletko kuullut kehityskolmiosta? Minä olen antanut sille myös toisen nimen, terveyskolmio tai hyvinvointikolmio; rakkaalla lapsella on monta nimeä. Kehityskolmio on kuvainnollinen piirros, joka esittää, miten voi edistää hyvinvointia optimaalisesti. Se on loistava työkalu, kun tavoitteena on kehittyä ja nostaa jaksaminen sekä hyvinvointi seuraavalle tasolle.

Kehityskolmion sisällä on kolme pienempää kolmiota, jokaisessa kolmessa kulmassa. Nämä pienemmät kolmiot kuvaavat yksi liikuntaa, toinen lepoa ja kolmas ravintoa. Kaikki nämä osa-alueet tulisi olla yhtä suuria, jotta keskelle jäävä kolmio olisi paras mahdollinen: kehittyminen, terveys tai hyvinvointi. Jos jokin kolmesta osa-alueesta klikkaa, ei keskelle jäävä kehittyminen ole paras mahdollinen.

Miten lisäät jaksamista kehityskolmion ajatuksen avulla

Kun haluat nostaa hyvinvointisi seuraavalle tasolle, ensimmäinen tehtäväsi on miettiä, ovatko kaikki kolmion osa-alueet sinun kohdallasi yhtä suuria? Onko viikko-ohjelmassasi riittävästi liikuntaa vai onko se osa-alue liian pieni? Onko elämäntilanteesi stressaava; työ- tai perheasiat, politiikka, ystävyys- tai parisuhde tai onko joku muu stressitekijä, joka kuormittaa sinua ja  palautuminen ja lepo jäävät vajaaksi? Onko ruokavaliosi sellainen, että se tukee hyvinvointiasi, antaa sinulle energiaa jokaiseen päivään, eikä väsytä ja vie terveyttäsi heikompaan suuntaan?

Jos huomaat, että jokin kolmesta osa-alueesta on epäsuhdassa muihin verrattuna, parannat jaksamistasi tasoittamalla eroa joko lisäämällä / kasvattamalla tätä osa-aluetta tai päinvastoin jos yksi on muita suurempi, tasoitat eroa vähentämällä / keventämällä sitä tai lisäämällä kahta muuta ja jaksat paremmin. Yksi vaihtoehto on, että osa-alueet ovat tasapainossa, mutta huomaat, että hyvinvoinnissasi on parantamisen varaa tai haluat kehittyä. Silloin on kasvatettava kaikkia kolmea osa-alueita samassa suhteessa.

Onko Sinulla osa-alueet tasapainossa?

Ainoa vaihtoehtoni oli muuttaa kaikki 3 osa-aluetta radikaalisti

Itselläni erityishuomiota vaatii jatkuvasti yksi osa-alue: palautuminen ja lepo. Mieluiten treenaisin joka päivä kovalla teholla, mutta nykyään tiedostan, että en ehdi palautumaan, jos treenejä on liikaa. Huomaan nopeasti, jos alkaa mennä yli. Ylirasituksen oireet näkyvät ensimmäisenä huonoissa unissa ja vatsan turvotuksena. Näistä taas seuraa väsymys ja saamattomuus.

Olin urheilu-urallani vuosia ylirasittuneessa tilassa. Kilpaurheilu ja intohimo harjoitteluun vei mukanaan ja sokaistuin tilanteelle. Jatkuva väsymys johti treenien lisäämiseen, sillä ajatus oli, että täytyy olla huono kunto, kun koko ajan väsyttää eikä oikein palaudu. Lisäksi kehon rasvaprosentin tuijottaminen johti syömisten vähentämiseen ja jatkuvaan syömisten tarkkailuun ja kaloreiden laskemiseen. Kierre oli valmis ja tilanne paheni vuosien saatossa päätyen lopulta lääkärireissulla todettuihin kilpirauhasen vajaatoimintaan, lisämunuaisten uupumiseen ja gluteeniyliherkkyyteen. Kaikki hyvinvointikolmion kolme osa-aluetta vaativat totaalisen remontin, kun alkoi kehoni korjaaminen vuonna 2012, urheilu-urani jälkeen. 

Vuosien ajan liikuntaa oli kahta muuta osa-aluetta reilusti enemmän. Lisäksi ruokavalioni, joka oli suomalaisten ravitsemussuositusten mukainen, ei sopinut minulle, vaan aiheutti lisästressiä keholleni. Liian paljon kovatehoista liikuntaa yhdistettynä sopimattomaan ruokavalioon, johtivat vakaviin uniongelmiin. Uni oli vuosia liian vähäistä ja heikkolaatuista ja olin jatkuvasti väsynyt ja mieli maassa. Kilpaurheilun jäätyä keskityin kehoni korjaamiseen. Liikuntamäärät vähenivät ja kaikki liikunta oli teholtaan kevyttä. Lisäksi tein aktiivisia palautumisharjoituksia, rentoutusharjoituksia ja harjoittelin meditointia. Aloin panostaa palautumiseen ja varsinkin uneen. Palautumisharjoitusten myötä unikin parani pikkuhiljaa. Muutin myös ruokavaliotani minulle toimivampaan suuntaan ja vatsan turvotus helpotti. Huomasin jatkuvan väsymyksen väistyvän ja energian lisääntyvän. 

Urheilu-urallani olin jumissa omien tapojeni ja uskomusteni kanssa ja kuvittelin, että teen kaiken parhaalla mahdollisella tavalla. Urheilu-urani jälkeen löysin onnekseni asiantuntijoita, jotka auttoivat korjaamaan hyvinvointini aivan uudelle tasolle. Olen todella iloinen, miten vielä 40-vuotiaana voi kehittyä, kun kolmion osa-alueet ovat tasapainossa. Olen monilta osa-alueilta paremmassa kunnossa nyt, kuin 28-vuotiaana olympialaisissa!

Muutos on mahdollista, kun tiedostaa tilanteensa ja antaa vaihtoehdoille mahdollisuuden. 

Seuraavassa osassa (2/3) kerron, millaisia tuloksia tulee, kun tasapainottaa kaikki kolme osa-aluetta. Voit halutessasi lukea aiheesta lisää myös kirjoittamastani ilmaisesta oppaasta tilaamalla sen täältä: https://www.fysiocross.fi/tilaa-opas/

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!