Hyvästi selkäongelmat!

Moi! Olen Eveliina Similä, Personal Trainer, fysioterapeutti, olympiaurheilija. Kiitos, kun olet matkassa mukana nostamassa omaa hyvinvointiasi seuraavalle tasolle! Ekassa osassa kerroin kolme tapaa lisätä jaksamista ja käytännön vinkit toteutukseen. Löydät osan 1/3 täältä: https://www.fysiocross.fi/2019/01/23/3-tapaa-lisata-jaksamista/

Tämä toinen osa (2/3) käsittelee sitä, mitä hyvää siitä seuraa, kun saa kehityskolmion osa-alueet tasapainoon. Kerron asiakkaani Niinan tarinan, joka karisti selkäongelmat treenaamalla fiksusti ja huolehtimalla osa-alueet tasapainoon.

Miten voida hyvin, vaikka on kiirettä elämässä

Kokonaisvaltainen hyvinvointi syntyy levosta, liikunnasta, ravinnosta ja henkisestä energiasta. Kokonaisuus kärsii, jos joku hyvinvoinnin palasista on epätasapainossa muihin nähden.

Kun on kirkas tavoite mielessä, mitä haluaa saavuttaa, on päivittäisten valintojen tekeminen helppoa. Hyvä suunnittelu auttaa lisäksi toteutuksessa varsinkin siinä vaiheessa, kun opettelee uutta elämäntapaa. Pikkuhiljaa hyvinvointia tukevista valinnoista tulee rutiinia ja suunnittelua tarvitaan vähemmän. Silti ajattelen, että kun on elämässä paljon tehtävää, niin hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Kun treenien ja levon suhteen suunnittelee hyvin, niin yllättävän vähällä ajankäytöllä on mahdollista saavuttaa huipputuloksia: parempi ryhti, enemmän virtaa arkeen, parempi kehon toimintakyky. Suorituskykyä (kestävyyttä ja lihaskuntoa) on ilo kehittää, kun keho toimii ja palautuu, niin kuin sen on tarkoitettu. 

Niina karisti selkävaivat ja oppi säätelemään stressiä 

Niina kärsi selkävaivoista ja tiedosti, että se johtui tukilihasten heikkoudesta ja erinäisistä jumialueista kehossa. Yleiskunnossa oli parantamisen varaa ja hän ymmärsi, että koska hän halusi eroon selkäkivuista ja jaksaa paremmin arjessa, hänen olisi aloitettava monipuolisesti kuntoa kehittävä liikunta. Niina oli ajatellut myös vaihtoehtoa lähteä itsenäisesti harjoittelemaan lihaskuntoa kuntosalille, mutta ei uskaltanut, koska häntä arvelutti, osaisiko treenata oikein, ettei väärillä tekniikoilla rikkoisi itseään enempää.

Lisäksi hän oli miettinyt, että koska kyseessä olisi tuntuva elämäntapamuutos, hän halusi tehdä sen järkevästi, pysyvästi ja turvallisesti. Hän ei halunnut lähteä repimään rääkkitreeneihin, sillä hän tiesi, että pikakikat ovat tuhoon tuomittuja ja niissä on loukkaantumiset riskinä. Hän halusi varmistella taustat ja fysioterapeutti valmentaja vakuutti hänet. Lisäksi hän tiesi motivoituvansa ryhmätreeneistä, sillä hyvä ryhmähenki tekee treeneistä aina hauskempia!

Niina on onnistumisistaan syystäkin erittäin tyytyväinen! Hän aloitti FysioCross-valmennuksessa, joka on progressiivisesti etenevä kokonaisvaltainen valmennus. Alussa luodaan vahvaa pohjaa harjoittelemalla liikkuvuutta- ja vahvistamalla tukilihaksia, jotka mahdollistavat oikeiden liiketekniikoiden oppimisen. Treenit etenevät helpommista ja kevyemmistä kohti haastavampia ja kovempia harjoituksia. Näin minimoidaan loukkaantumisriskit. Lisäksi fysioterapeutti-valmentajana annan liikkeille vaihtoehtoja jokaisen kunto- ja taitotasolle sopivasti. 

Niina levytanko-harjoituksissa

Nyt Niina nauttii saavuttamistaan tuloksista ja jatkaa hyväksi toteamallaan tavalla. On ihanaa, kun selkävaivat ovat historiaa ja jaksaa paremmin arjessa. Niina on oppinut FysioCross-valmennuksessa kuuntelemaan entistä paremmin omaa kehoaan ja arvioimaan, miten kannattaa treenata ja palautua. Niinan työ on ajoittain hyvinkin stressaavaa. Silloin hän varmistaa palautumisen ja kehittymisen keskittymällä aktiivisiin palautumistoimenpiteisiin ja tekemällä kevyitä treenejä. Ruokavalio Niinalla oli alunalkaen jo hyvällä mallilla. Valmennuksesta saadut uudet vinkit omaan arjen ruokavalioon ovat olleet kuitenkin piristäviä ja tervetulleita vaihtoehtoja. 

Niinan elämätapamuutoksessa oli kaikki kolme osa-aluetta huomioitu: lisääntynyt liikunta ja ajoittain stressaava työ vaativat aktiiviset palautumistoimenpiteet. Lisäksi ravinnon on annettava energisyyttä päiviin, sillä stressi ja aktiivinen elämäntapa kuluttavat. Piristävät vaihtoehdot motivoivat panostamaan myös energisoivaan ruokavalioon entistä enemmän. Kun kaikki kolme osa-aluetta tukevat toisiaan, on kehittyminen taattu. Kehittyminen on jopa yllättänyt Niinan, hän on kehittynyt enemmän kuin olisi uskonut edes olevan mahdollista! Hän on huomannut, että vähemmän on enemmän, kun tavoitteena on kehittyä, pysyä terveenä ja jaksaa arjessa.

Tästä ”vähemmän on enemmän” -ajatuksesta tarkemmin viimeisessä osassa tätä juttusarjaa. Palataan pian!

PS. Jos kiinnostuit lukemaan tarkemmin ”Terveenä kovaan kuntoon” -aiheesta, olen kirjoittanut aiheesta myös ilmaisen oppaan, pääset tilaamaan sen täältä: https://www.fysiocross.fi/tilaa-opas/

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!