Olen Eveliina Similä, fysioterapeutti-personal trainer. Urheilin pitkän uran pelaten jääkiekkoa, parhaimmat saavutukseni olivat MM pronssi vuonna 2004 ja olympialaisten 4. sija 2006. Urheilu-urallani ajauduin ylirasitustilaan; olin jumissa ja kipeä. Opin aktiivisen palautumisen toimet vasta urheilu-urani jälkeen ja nykyisin olen monilta osin paremmassa kunnossa kuin milloinkaan urheilu-urallani. Liputan toimivan kehonhuollon puolesta ja autan asiakkaitani kohti toimivaa, jumitonta ja kivutonta kehoa: kovaan kuntoon terveenä!

  1. Aloittamisen vaikeus

Onko venyttelyn aloittaminen vaikeaa ja urakka tuntuu liian suurelta toteutettavaksi? Vähän epäuskokin painaa, että ei se kumminkaan auta; kuluu vaan aikaa hukkaan. Mitä kaikkea oikein pitäisi tehdä ja kuinka kauan? Parempi jättää väliin, kun venyttelyn tehostakin on ristiriitaista tietoa ja se on niin vaivalloista ja ikävää. Ehkä tilaan ajan hierojalle – ja sekin jää tekemättä.

Kun olo on kankea ja jumien takia vähän sattuukin sinne tänne, tulee mieleen, että pitäisi venytellä tai käydä hierojalla. Venyttely useimmiten jää ja kun ei heti tilaa hierojaakaan niin sekin unohtuu. Kunnes taas seuraava jumeista johtuva pahempi kiputila iskee päälle. Sitten hierojan saa jonkun päivän päähän ja siihen asti kärvistellään. Hieroja auttaa hetkeksi, kunnes taas sama pohdinta tulee eteen.

2. Istutko liikaa tai treenaatko itsesi jumiin

Jumiin voi saada itsensä esimerkiksi istumalla liikaa tai treenaamalla liikaa kovia treenejä tai treenaamalla yksipuolisesti. Kun istuu paljon, ryhti painuu etukumaraan, olkapäät kääntyvät eteen ja pääkin työntyy eteen. Selkä pyöristyy ja lonkat sekä reisien takaosat kiristyvät. Pitkään jatkuessaan asento puuduttaa ja jumittaa. Noustessa tuntuu kankealta ja toistuessaan usein, alkaa kireydet tuoda myös kipuja mukanaan; aluksi ajoittain lyhyitä kiputiloja ja jatkuessaan kipujaksot pitenevät. Kankeus hidastaa vauhtia, tekee arjesta hankalaa, kun esimerkiksi sukkia on vaikea laittaa jalkaan ja lisäksi se väsyttää.

Kovat tai yksipuoliset treenit kiristävät ja väsyttävät myös. Oli kyseessä sitten juoksu, pelaaminen tai kuntosali, kaikilla lajeilla saa itsensä helpostikin jumiin, jos kehonhuolto unohtuu. Teholiikunta tai yksipuolinen liikunta kiristävät. Vaikka harrastaisit sauvakävelyä, joka sinänsä on erinomaisen hyvää kuntoliikuntaa, jos et huolla itseäsi toimivasti, paikat jumittuvat. Lihaskalvoilla on taipumus tottua siihen liikerataan, jota niillä tehdään paljon ja ajan myötä ne jähmettyvät, jos niitä ei huolla säännöllisesti täyteen mittaansa. Jokainen kireä alue vaikuttaa ryhtiin negatiivisesti. Rento ryhti paikallaan ja liikkeessä sekä vahvat tukilihakset vähentävät kipuja, minimoivat loukkaantumisriskin ja lisäävät energiaa arkeen sekä suorituskykyä liikuntaan.

Olin itse urheilu-urallani laiska huoltamaan kehoa ja annoin myös negatiivisten tutkimustulosten vaikuttaa asennoitumiseeni. Venyttelystä ja foamrollerilla hieromisesta liikkuu monenlaista ristisriitaista tietoa. Osa väitteistä kuuluu, että niistä ei ole mitään hyötyä, jopa enemmän haittaa. Oli helppo jättää ei-niin-mieleinen kehonhuolto väliin ja perustella näillä kuulopuheilla. Liialliset treenimäärät ja -tehot sekä olematon kehonhuolto saivat minut kuitenkin erittäin jumiin ja kärsin monista loukkaantumisista. Vielä urheilu-urani loputtuakin minulla oli vahva uskomus, että kankeus on pysyvää eikä sille voi mitään. Jopa kahdesti operoidun polveni liikerajoituksen lopullisuudesta olin pahasti väärässä.

3. Osaamattomuus: Oikeat tekniikat ratkaisevat vaikutukset – väärät eivät toimi

Pääsin ensimmäistä kertaa syväkyykkyyn 20 vuoden tauon jälkeen lähes 40-vuotiaana! Samoihin aikoihin onnistui elämäni ensimmäinen spagaatti! Uskomatonta! Vietinkö urheilu-urani jälkeen kaikkia päiväni venytellen ja hierojalla käyden? En.

Kun lopetin urheilun, olin pahasti ylirasittunut. Jumien lisäksi kärsin myös uniongelmista ja vatsavaivoista pitkällisen kehoni stressaamisen johdosta. Oireet olivat samat kuin missä tahansa ylikuormitustilanteessa, minulla tila liittyi ylitreenaamiseen. Etsin helpotusta tilanteeseeni ja löysin sattumien kautta palautumiseen ja kehonhuoltoon erikoistuneen ammattilaisen, jolla oli alan viimeisin tietämys. Kävin useissa kehonhuolto-koulutuksissa ja innostuin aiheesta totaalisesti, kun tunsin itse huoltotoimenpiteiden tehon todella nopeasti!

Kiire ei ole enää syy olla huoltamatta, vaan tuloksia tulee nopeasti, kun huoltaa usein vähän toimivilla tekniikoilla.

Itse venyttelin väärin, kun urheilin. Sen takia en motivoitunut venyttelyyn, koska se ei tehonnut, sillä en osannut toimivia venyttelytekniikoita. Tiesitkö, että venytellä voi monella eri tekniikalla? Tiesitkö, että kehon tila määrittelee, mikä tekniikka toimii. Jos on jumissa ja venyttelee liian voimakkaasti, venyttely ei tehoa vaan voi jopa pahentaa tilannetta. Sama pätee aivan mahtaviin huoltovälineisiin. Venyttelyyn ei kulu tuntia joka päivä, vaan tuloksia tulee jo minuuteissa, kun oikeat tekniikat ovat hallussa. Opettele oikeat tekniikat, niin säästät aikaa! Kun lisäät venyttelyyn vielä tehokkaat kehonhuoltovälineet, kuten foamrollerin, faskiapallon ja Qua-Sha Krapan, niin tulet yllättymään, kuinka vähällä ajankäytöllä voi saavuttaa merkittäviä parannuksia liikkuvuuteen. Motivaatio kasvaa kehonhuoltoon kun jumit ja kivut vähenevät ja energia lisääntyy. Suorituskykyäkin on ilo kehittää, kun keho toimii ja palautuu, niin kuin sen on tarkoitettu!

Jos kiinnostuit aiheesta ja haluat oppia todella toimivat ja mielekkäät kehonhuoltotekniikat: dynaamisen venyttelyn ja foamroller-tekniikat, tule mukaan kehonhuolto WorkShopeihin 17.2 / 24.2 / 3.3 / 10.3. Saat mukaasi valmiit kehonhuolto-ohjelmat! Osallistua voit yhteen tai koko sarjaan, katso tarkemmat tiedot täältä:

https://www.fysiocross.fi/2018/07/17/workshopit-x4-elokuu-on-liikkuvuuden-ja-tukilihasten-kuukausi/

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!