Kolme syytä olla treenaamatta (osa 1/3 juttusarjaa)

Moi! Olen Eveliina Similä, fysioterapeutti-personal trainer. Autan ja kannustan työkseni ihmisiä huolehtimaan hyvinvoinnistaan liikkumalla, lepäämällä ja syömällä sopivassa suhteessa. Kerron seuraavaksi kolme haasteitta, joista kuulen usein, kun hyvinvointiin panostamisesta on kyse. Tunnistatko Sinä näistä jotain?

1. KIIRE

Jääkö treenit kiireessä tekemättä? Jääkö ravitseva ruoka syömättä? Jääkö lepo ja palautuminen väliin, yöunet liian lyhyiksi, kun ei vaan ehdi? Yli puolet suomalaisista kokee kiirettä vapaa-ajallaankin viikoittain ja suurin osa kokee sen haittaavan elämänlaatua.

Aamulehdessä oli juttua kiireestä syyskuussa 2017. Siinä ajanhallinnan valmentajan Merja Takamäki puhuu hyvin yleisestä aiheesta ja kertoo muutaman tosiseikan ja vinkin hallintaan. ”Puolet tekemisistä on yleensä turhaa – Kiire on ennen kaikkea tunnetila ja näin opit hallitsemaan sitä.” Aikaa ei voi hallita, mutta itseään voi johtaa, ajanhallinnan valmentaja toteaa. ”Keskeytysten riivaamat aikuiset ovat nyt kuin sokerihumalaiset lapset.” AL 20.9.2017

Löydät koko jutun täältä: https://www.aamulehti.fi/hyvaelama/puolet-tekemisista-on-yleensa-turhaa-kiire-on-ennen-kaikkea-tunnetila-ja-nain-opit-hallitsemaan-sita-200406117

Tässä Merja Takamäen ensimmäiset yksinkertaiset vinkit, jos tunnet ainaista kiirettä, jolloin esim tärkeälle itsestä huolehtimiselle ei jää aikaa, tee nämä:

  1. Selvitä aikavarkaat. Millaisista asioista päiväsi täyttyvät? 
  2. Listaa tekemiäsi asioita, karsi ja valikoi. 
  3. Hoida yksi asia kerrallaan. 
  4. Tee lista, johon kirjaat parin päivän tai viikon ajan kaikki tekemisesi. Ole rehellinen. 

Tyypillisimpiä aikavarkaita ovat netissä roikkuminen, keskeytykset, vitkuttelu, täydellisyyden tavoittelu turhissa asioissa, liian monista asioista kiinnostuminen ja tekemisen hamstraaminen.

5. Kun olet kirjannut tekemisesi ylös, listaa asiat tärkeysjärjestykseen omien arvojesi mukaan. Mitkä ovat mielestäsi juuri sinulle tärkeimpiä asioita?

6. Vedä sitten viiva puoleen väliin listaa

Yhteishyvässä samaa aihetta käsiteltiin tammikuussa 2019:

”Kiire luo vapaa-aikaan suorittamisen tunteen. Elämästä on yhä vaikeampi nauttia, kun ei osaa pysähtyä tai pysähtyessään tuntee tekevänsä jotain väärin, kun ei tee mitään.”

Suomalaisten ajankäyttöön laajalti perehtynyt Tilastokeskuksen erikoistutkija Hannu Pääkkönen määrittelee vapaa-ajan näin: se on aikaa, joka vuorokaudesta jää jäljelle, kun nukkumiseen, ruokailuun, peseytymiseen ja pukeutumiseen, ansio- ja kotityöhön sekä päätoimiseen opiskeluun käytetty aika on vähennetty.

Tilastokeskuksen Ajankäytön muutokset 2000-luvulla -tutkimuksen mukaan suomalaisilla on vapaa-aikaa keskimäärin 6 tuntia 40 minuuttia vuorokaudessa.

”Vapaa-ajan määrä on lisääntynyt tunnin viikossa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vapaa-aikaa on siis entistä enemmän, mutta moni tuntee itsensä kiireiseksi myös vapaalla.” Yhteishyvä 28.1.2019

2. JUMIT

Jumit ja kivut vaivaavat jossain määrin suurinta osaa suomalaista. Mm selkävaivat aiheuttivat eniten sairauspoissaoloja töistä vuonna 2015 Terveystalon mukaan, jonka työterveyslääkärillä käytoiin vuonna 2015 1,7 miljoonaa kertaa. Kireydet alkavat jo lapsilla, kun istuminen lisääntyy kouluun mennessä ja tällä hetkellä vain kolmannes peruskoululaisista liikkuu suositusten mukaisesti eli tunnin päivässä.

Nykyelämä on hyvin paljon istumista ja istuminen tuo kireydet tullessaan. Toisaalta myös tehotreenit jumittavat, jos palautumisesta ja huollosta ei huolehdita. Itseasiassa jumit ja kireydet ovat yhtä yleisiä liian vähän ja liian paljon treenaavilla. Kun on jumissa, liike on kankeaa, raskasta ja se väsyttää. Jumit siis syövät energiaa ja voimaa, kun joutuu koko ajan liikkuessaan taistelemaan omia jumejaan vastaan. Väsymys ja liikkumisen raskaus kaataa mieluummin sohvanpohjalle kuin lenkkipolulle. 

Lisäksi jumisella keholla liikkumaan lähteminen lisää riskiä loukkaantua. Jos siis lähdetäänkin kuntoilemaan jumisella keholla, saadaan kroppa kipeäksi ja into loppuu, kun treeni ei tunnu hyvältä. Saadaan selkä tai joku muu kohta kipeäksi ja ajatellaan, että on parempi olla kuntoilematta, kun siitä tulee niin kipeäksi.

3. KYLLÄSTYMINEN

Yksi kuntoiluinnostuksen tappaja on kyllästyminen. Kun on käynyt vuosikaudet jumpassa tai salilla samassa paikassa, mielenkiinto loppuu samaan treeniin. Sitten onkin vaikea keksiä uutta liikuntaharrastusta. Lisäksi yksipuolisessa harrastamisessa on mahdollista, että kehittyminen tyssää. Kunto on voinut pysyä samassa jo vuosikaudet, kyllästyttää ja motivoituminen loppuu ihan ymmärrettävästi. Kun käyttää aikaa harjoitteluun, on motivoivaa, että siinä samalla kehittyy.

Selvitä haasteesi ja tee lista, miten voit edistää hyvinvointiasi vaikkapa jo tänään?!

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!