Kahvakuulailu – järkivalinta

Kun tavoitteena on toiminnallisesti vahva keho, joka toimii vaivattomasti arjessa oli kyseessä sitten lumenluonti, lasten kanssa puuhastelu tai vaikka kodin pintaremontti, on kahvakuulailu järkivalinta! Arjen toimintojen keveyden lisäksi kahvakuulailu auttaa jaksamaan toimistotyöntekijää säilyttämään ryhtinsä ja ennaltaehkäisemään tule-ongelmia. Urheilija pystyy kehittymään lajissaan paremmaksi, kun ottaa kahvakuulan mukaan oheisharjoitteluun.
Kuulailu on kokonaisvaltaista harjoittelua, joka haastaa ja vahvistaa koko kehon tukilihaksistoa samalla, kun se harjoittaa suorituskykyä – Tämä ominaisuus on kuulaharjoittelussa aivan omaa luokkaansa verrattuna moneen muuhun harjoittelumuotoon ja se tekeekin siitä niin erinomaista!

👉 Valitse liikkeet näin, kun haluat kokonaisvaltaisesti terveen ja voimakkaan kehon


Alkulämmittely on vähintään yhtä tärkeä osa treeniä kuin itse teho-osio. Käytä huolelliseen ja oikein ohjelmoituun alkulämmittelyyn aikaa noin 15min. 
(Löydät alkulämmittelyn mallin esim täältä: https://www.fysiocross.fi/…/video-alkulammittely-tee-mukana/ ) 

Treeni kannattaa pitää napakkana ja riittävän yksinkertaisena. Teho-osion pituus voi olla 15-30 minuuttia. Jo kolmella hyvin valikoidulla liikkeellä saadaan kokonaisvaltainen ja monipuolinen harjoitus. Esimerkiksi näin:

1️⃣ Heilautusliike, joka nostaa sykettä ja kehittää kestävyyttä, haastaa tukilihaksistoa, parantaa kehonhallintaa ja vahvan lannesaranan toimintaa. Heilautusliike vahvistaa erityisesti kehon takaketjun lihaksistoa.

2️⃣ Maljakyykky, vahvistaa monipuolisesti jalkoja ja on yksi parhaista liikkeistä opettamaan puhdasta liiketekniikkaa ylipäätään kyykky-liikkeisiin. Kyykky on toimintakyvyn kannalta oleellinen liike ja erityisesti kannattaa harjoitella syväkyykkyä, joka myös ylläpitää liikkuvuutta ja isot liikeradat pitävät huolta nivelien kunnosta. Maljakyykky vahvistaa pääasiassa reisiä, pakaroita, lantiota ja keskivartaloa sekä parantaa ryhtiä.

3️⃣ Istumaannousu ja lantion nosto kuula ylhäällä, Vahvistaa vatsalihaksia ja parantaa lantion toimintaa: Tämä liike on myös ns testiliike, toimiiko tärkeä lantion alue, niin kuin sen kuuluu. Vahvistaa myös usein niin heikkoja olkapäitä. Terveet olkapäät ovat yhtä kuin vahvat olkapäät. Olkapäiden vahvistuminen on yksi kahvakuulailun loistavista harjoitusvaikutuksista, kun liikesuunnat ovat hyvin hallittuja. Puristusvoima on myös loistava sivutuote, joka vahvistuu kahvakuulaillen. Tiesitkö, että tutkitusti puristusvoimalla voi mitata terveyttä? Eli parempi puristusvoima tuo pidempää ikää! 

👉 Näillä kolmella liikkeellä saat kehitettyä kokonaisvaltaisen treenin, joka kehittää alavartaloa, ylävartaloa, keskivartaloa, niin pinnallisia kuin syviä tukilihaksia. Kehon kriittisten alueiden tuki vahvistuu ja toiminta paranee: keskivartalo, olkapää ja lantio. Nämä vahvuudet siirtyvät välittömästi arjen toimintaan, ryhti vahvistuu ja kehonhallinta paranee!

Kun haluat optimoida palautumisen ja kehittymisen, tee lisäksi huolellinen loppuverryttely. Palauttele rennosti kävellen, rullaa foamrollerilla painavat sivelyt ja tee alkulämmittelyn liikkuvuusliikkeet. Rentoudu 3min.

* Jos kiinnostuit kahvakuulailusta ja haluat valmiin ohjelman, tutustu verkkovalmennukseen täältä: https://naturalbootcamp.kartra.com/page/VZi47

* Jos innostut ryhmätreeneistä, tutustu täältä ja tule mukaan: https://www.fysiocross.fi/kahvakuula-ryhmavalmennus/

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!