Ryhdin tarkastelu

Tasapainoinen ja vahva ryhti on hyvä tavoite, sillä silloin keholla on mahdollisuus toimia optimaalisesti, niin kuin sen on tarkoitettu. Hyvä ryhti ja vahvat tukilihakset myös ennaltaehkäisevät jumeja ja kipuja sekä vähentävät loukkaantumisriskiä. Meillä kaikilla on taipumus jonkin asteisiin puolieroihin. Ne ovat synnynnäisiä; joku on vasen-, toinen oikeakätinen ja -jalkainen. Tai ne voivat olla työperäisiä tai harrastusperäisiä; varastomies tottuu nostelemaan taakkoja vain toiselta puolelta, toimistotyöntekijällä voi olla näyttö vähän sivussa, jolloin asento on jatkuvasti vino. Mailapeleissä ollaan joko ”righteja” eli oikealta pelaavia tai ”leftejä” vasemmalta pelaavia. Nämä kaikki esimerkit kiristävät toispuoleisesti ja heikentävät ryhtiä. Kun haluaa hyvän ryhdin, on nämä taipumukset otettava huomioon ja tehtävä kireyksien vastaiskuksi toimivia harjoituksia.

Heikompi – vahvempi / kireämpi – joustavampi

Ryhtiä tarkasteltaessa puolieroja syntyy, kun toisen puolen lihakset kiristyvät ja lyhentyvät tai kun toisen puolen lihaksisto kehittyy vahvemmaksi kuin toisen. Toispuoleinen asento esimerkiksi toimistossa kiristää lyhentyneessä tilassa olevia lihaksia, jotka ajan kuluessa tottuvat tähän tilaan ja lyhentyvät. Lyhentyneet lihaskalvot kiristävät myös seistessä ja liikkeessä ryhtiä vinoon.

Puolieroja tarkastellaan niin oikean ja vasemman suhteen kuin etu- takaosien suhteen. Vaikkapa paljon treenatut vatsarutistukset ja heikot selänojentajat on yhdistelmä, joka vetää ryhtiä eteenpäin kasaan ja aiheuttaa varmasti ongelmia mm selkään ja niska-hartia-alueeseen. Entä oletko huomannut oikean ja vasemman hauiksen tai reiden ympäryksessä eroa? Ero voi olla jopa näin silminnähtävä ja silloin puoliero on jo todella suuri. Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi silloin, jos on loukannut olkapään tai polven ja sitä on alkanut huomaamattaan varoa ja sitten tottuu toimimaan toispuoleisesti, vaikka ongelma olisikin jo korjaantunut. Vaikka ero ei olisi näin silminnähtävä, niin usein erot ovat niin merkittäviä, että ne huomaa arjen toiminnassa. Todella usein toinen käsi tai jalka on vahvempi ja sen huomaa esimerkiksi silloin, kun nostaa jotain tai vaikka kiipeää korokkeelle. Pienistä puolieroista ei tarvitse säikähtää, mutta ne on syytä huomioida ja pyrkiä tasoittamaan, jottei epähuomiossa suurenna puolieroja entisestään.

Mitä puolieroista seuraa

Epätasapaino tuo rasitusta toispuoleisesti ja se ilmenee nopeasti jumeina ja kipuina jossain päin kehoa. Nämä jumit kertaantuvat kehossa ja jopa jalkaterän virheasento voi lopulta oireilla selkäkipuina! Tavallisessa arjessa nämä puolierot saattavat aluksi tuntua vain kangistavan ja ajoittain ehkä kipuilevat selkään tai niskaan. Pidempään jatkunut epätasapaino johtaa usein toistuviin kipuihin tai jatkuviin särkyihin esimerkiksi selässä. Riskit loukkaantumisille kasvavat, kun lähdetään harrastamaan liikuntaa. Kun suorituskykyä koetellaan, jumit ja etenkin toispuoleiset jumit ja heikkoudet lisäävät riskiä loukkaantumiselle; ne ikään kuin repivät kehoa rikki.

Toispuoleisuuteen kannattaa kiinnittää erityishuomiota ja tasapainottaa kehoa, kun haluaa ennaltaehkäistä loukkaantumisia ja vähentää jumeista johtuvia kipuja.

Pysy kuulolla; seuraavassa osassa kerron, miten Pia onnistui selättämään toimistotyöntekijän ongelmat 🙂

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!