Kun haluat harrastaa liikuntaa ja edistää terveyttä ja toimintakykyä, on liikunnasta tehtävä rutiini.

Yksittäiset spurttailut eivät tuo toivottuja terveysvaikutuksia – itse asiassa spurttailut saattavat jopa heikentää terveyttä ja toimintakykyä! Lyhyet tehojaksot liikuntaa voivat aiheuttaa loukkaantumisia tai rasitusvammoja, koska lähdetään liian kovilla tehoilla liikkumaan, jolloin keho ei ole valmis rasitukseen.

Lisäksi, jos arki on hektistä, aikataulutettua ja stressaavaa, teholiikunta on stressiä stressin päälle. Tällainen vääränlainen liikunta voi jopa pahentaa tilannetta aiheuttamalla lisää väsymystä, ahdistusta ja ajaa salakavalasti ylirasitukseen.

LIIKUNTASUOSITUKSET UKK-INSTITUUTIN LIIKUNTAPIIRAKASSA

Aikuisille (18–64-vuotiaille) suositeltava annos liikuntaa

  • Paranna kestävyyskuntoa liikkumalla viikoittain vähintään 2 t 30 minuuttia reippaalla tai 1 t 15 minuuttia rasittavalla tasolla.
  • Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään 2 kertaa viikossa.
  • Terveyttä edistää liikunta, joka vastaa teholtaan reipasta kävelyä ja kestää vähintään 10 minuuttia kerrallaan.
  • Suositellun liikunnan vähimmäismäärän voi koota useista vähintään 10 minuutin yhtäjaksoisista liikuntakerroista.

Lähde: UKK-instituutti / Liikuntapiirakka

Liikunnan vaikutukset

”Liikunnalla on tutkitusti lukuisia hyviä vaikutuksia fyysiseen ja psyykkisen terveyteen. Säännöllisellä kohtuutehoisella liikunnalla on todettu olevan edullisia vaikutuksia myös useiden sairauksien ehkäisyssä.” – UKK-Instituutti

http://www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliikunnasta/liikunnan_vaikutukset

Vuosi 2019 on puolivälissä; puoli vuotta jouluun!

Menikö kevätkausi treenien suhteen suunnitelmiesi mukaan? Kesäkaudella moni harrastaa ulkoliikunta, mutta myös kuntosalilla käydään ”viilentymässä” kesän helteillä.

Millaiset liikuntasuunnitelmat sinulla on syyskaudelle 2019? Nyt on loistava hetki tarkastella, voiko syksyllä tehdä jotain entistä paremmin oman hyvinvointinsa edistämiseksi?

Valmennusryhmiin ilmoittaudutaan jo kesällä, jolloin syksyä ei tarvitse miettiä eikä treenien aloittaminen viivästy, kun alkamisajankohta on merkitty kalenteriin.

Millainen liikunta on järkevää?

Sopivan tehoinen liikunta tuo virkeyttä, energiaa ja innostusta arkeen, parantaa unta ja jaksamista; kokonaisvaltaista hyvinvointia!

Olen fysioterapeutti-personal Trainer. Olen työskennellyt liikunnan alalla vuodesta 2003. Kilpaurheilin lapsesta asti aina vuoteen 2012, 34-vuotiaaksi. Olen ohjannut liikuntaa aikuisille ja nuorille, vasta-alkajille ja urheilijoille. Olen myös kouluttanut hyvinvointi-alan ammattilaisia; fysioterapeutteja, valmentajia, hierojia.

Urheilu-urallani saavutin hienoja onnistumisia ja menestystäkin, mutta opin matkalla myös kantapään kautta paljon. Tärkein oppini oli huomata, mitä stressi tekee keholle ja mielelle. Ymmärsin lopullisesti asian tärkeyden vasta urheilu-uran jälkeen: miten radikaali merkitys on levolla ja palautumisella. Urheilu-urallani tärkeimpien tavoitteiden lähestyessä treenasin liikaa, en ehtinyt palautumaan ja kehittyminen hidastui.

Uskon, että juuri palautumisen ymmärtäminen ja edistäminen on nykypäivän menestymisen salaisuus, oli kyseessä minkä tasoinen liikkuja tahansa tai vaikkapa työelämän onnistuja. Liikunta on lääke, sehän tiedetään, mutta lisätään vielä,  että elämäntilanne huomioiden järkevä liikunta.

Huomioi oma palautumiskykysi. Onko Sinulla stressiä; työpaineita, arjen kiirettä, huolia tai murheita? Millainen liikunta silloin on järkevää?

Seuraavassa osassa kerron pari loistavaa esimerkkiä, miten hienoja seurauksia on sopivan tehoisella liikunnalla. Palataan!

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!