Eräs asiakas avautui minulle: ”Pitäisi aloittaa treenaaminen, mutta kun väsyttää ja laiskotuttaa. Motivoi nyt minua aloittamaan liikunta! Miten saisin siitä rutiinin?” Kerron seuraavassa ratkaisumallin ja onnistumistarinan, ehkä sinäkin motivoidut ja onnistut! 🙂

Mitä kauemmin on ollut taukoa liikunnasta, sen vaikeampaa on alkuun pääseminen. Mikä neuvoksi?

Ehdotin ensimmäisenä ratkaisuna treenikaveria tai -porukkaa. ”Onko sinulla ketään kaveria, kuka lähtisi kanssasi treenaamaan? Olisiko mahdollisesti joku porukka tai ryhmä, johon voisit liittyä, jolloin liikunta tulisi siinä sivussa; näkisit samalla tuttuja, jolloin liikunta olisi lisäksi myös sosiaalinen tapahtuma?” Yleensä kun sitoudutaan johonkin ryhmään ja kellonaikaan, niin treeni tulee tehtyä. Aika on varattu kalenteriin eikä tule ottaneeksi siihen muuta. Säästyy energiaa, kun ei tarvitse miettiä, että milloin treenaisi ja mitä. Yksin on helpompi keksiä syitä olla treenaamatta, mutta kun porukan positiivinen paine kannustaa, niin tulee tehtyä.

ONNISTUNUT ELÄMÄNTAPAMUUTOS

Niina on yksi loistava esimerkki, miten onnistunut elämäntapamuutos tehdään. Alussa Niinalla oli omasta mielestään huono kunto ja hän kärsi selkävaivoista. Niinakin tiedosti, ettei motivoituisi itsekseen kuntosalille, niinpä hän etsi treeniryhmää. Hän etsi ryhmää, jossa olisi ammattitaitoinen ohjaaja, sillä hän oli tekemässä elämäntapamuutosta ja hän halusi oppia treenaamaan oikein. Hän oli kärsinyt selkävaivoista ja halusi ehdottomasti treenata oikein, jotta välttyisi lisäongelmilta ja saisi selkänsä kuntoon. Hän tiedosti, että selkävaivat todennäköisesti korjaantuisivat oikeanlaisella treenillä.

Hän innostui fysiocross-ryhmätreeneistä, joissa kukin treenaa oman taito- ja kuntotasonsa mukaan. Niin kertoo: ”Odotukseni ylittyivät! Yksi hieno asia on, että uskallan lisätä painoja liikkeisiin! Voimat kasvavat, kun uskallan tehdä, kun valmentaja katsoo vieressä ja sanoo, että tekniikka on hyvä tai että mihin pitää kiinnittää enemmän huomiota. Tiedän monia, jotka treenaavat itsekseen kuntosalilla vuodesta toiseen samoilla painoilla ja kehitys on tyssännyt. En itsekään uskaltaisi, jos treenaisin pelkästään itsekseni.”

”Paras tunne on, että kunto on ikään kuin noussut siinä sivussa, ettei sitä ole huomannutkaan! Treenit ovat niin kivoja, että niitä tekee vain sen takia”, Niina kertoo.

Hän yllättyi myös siitä, että innostui käymään lisäksi omatoimisesti itsekseen kuntosalilla! Hän on oppinut tekemään liikkeet oikein ja salitreeneistä on tullut kivoja, kun tietää mitä tekee.

Niinalla on tullut kehitystä enemmän kuin hän oli kuvitellut olevan mahdollista. Motivaatio treenaamiseen on lisääntynyt, kun on huomannut treenien vaikutukset. Selkävaivat ovat historiaa, ryhti ja jaksaminen on parantuneet. Yksi tärkeimmistä opeista hänelle oli kun hän huomasi, että vähemmän on enemmän tässä tapauksessa: ei tarvitse vetää itseään aivan piippuun ja silti tulee kehitystä! Niina on syystäkin iloinen onnistumisestaan ja aikoo jatkaa treenaamista!

Jos kiinnostuit vaihtelevista, monipuolisesti kehittävistä treeneistä ja haluat oppia loistavat tekniikat fysioterapeutti-valmentajan opastuksessa sekä lisätä liikkuvuus- ja tukilihasharjoituksia ohjelmaasi, tule mukaan fysiocross-valmennukseen tai Kahvakuula- ja naru-valmennusryhmään! Tutustu ja ilmoittaudu mukaan täältä: https://www.fysiocross.fi/fysiocross-ryhmavalmennus/

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!