Kirjoittaja on fysioterapeutti-personal trainer Eveliina Similä, joka valmentaa kuntoilijoita arjen huippukuntoon terveys edellä: Tunnista taitosi, tasosi ja kykysi – ja kehity.

HUONO KUNTO

Yksi hämmentävä syy olla treenaamatta on huono kunto. Mutta onhan tilanne kuitenkin ymmärrettävä. Kun kunto on kehno, liikunnan ilon ja nautinnon löytäminen on vaikeaa. Mistä oikein aloittaisi?

”Nuorena olin hyvässä kunnossa”

Toisilla tilanne on sellainen, että on joskus nuorempana liikkunut aktiivisesti ja nauttinut liikunnasta ja hyvä kunto on ollut ”kuin itsestään”, koska liikkuminen on vaan ollut niin kivaa ja se on kuulunut osana arkeen. Sitten jossain vaiheessa muut asiat ovat menneet omasta hyvinvoinnista huolehtimisen edelle: työt ja perhe ne yleisimmät. Elämäntilanteen muutos on vienyt mennessään ja kunto on heikentynyt salakavalasti huomaamatta. Sitten tilanteeseen herää jonain päivänä ja tajuaa, että hetkinen, missä vaiheessa kunto ehti romahtaa tähän pisteeseen?

Mistä aloittaa?

Huonossa kunnossa liikunnan aloittaminen omatoimisesti on haastavaa. Mielessä pyörii ne treenit, mitä teki silloin joskus, kun liikunta oli vielä kivaa. Mistä nyt kannattaisi aloittaa? Oma kuntotaso nolottaa, mietityttää, että kuntokeskuksissa ihmiset ovat varmaan hyvässä kunnossa; sinne ei kehtaa mennä. Lisäksi kuntosali on outo paikka, mitä sielläkin osaisi tehdä niin, ettei loukkaisi itseään? Pitäisikö lähteä lenkille? Mutta miten treenata lihaskuntoa, kun sekin olisi vanhemmiten tärkeää treeniä toimintakyvyn ylläpysymisen takia?

Liikunta jää ajatuksen asteelle

Lopulta liian monta kysymystä pyörii mielessä ja liikunnan aloittaminen jää ajatuksen asteelle. Ammattilaisen palkkaaminen kiinnostaisi, mutta sekin on niin kallista. Jos palkkaa personal trainerin, niin vedetäänkö sitten rääkkitreeniä? Ei, rääkkitreeniä en halua. Pienryhmävalmennuksessa olisi halvempaa treenata, mutta mistä sen tietää, onko ryhmä itselle sopiva? Mitä jos ryhmässä joutuu silmätikuksi ja muut ajattelee, että olen liian huonossa kunnossa?

Kaksi vaihtoehtoa tilanteen ratkaisemiseksi

Kannattaa muistaa, että moni miettii näitä samoja asioita. Jotkut lähtevät liikkeelle ja voittavat ennakkoluulonsa. Jotkut jäävät miettimään…

Jos sinulla on tavoite saada liikunnasta jälleen elämäntapa, tutustu valmennuksiini täältä, vaihtoehtona on sekä henkilökohtainen personal training -valmennus että ryhmävalmennus. Kysy, jos et ole varma, mikä olisi sinulle paras: https://www.fysiocross.fi/fysiocross-personal-training/

JAA KAVERILLE:

Tilaa ilmainen FysioCross-opas

Oppaassa kerron, miten treenaat itsesi terveellisesti ja turvallisesti kovaan kuntoon. Treenimenetelmä sopii sinulle, joka arvostat terveyttä, mutta nautit myös kovista treeneistä. Syötä sähköpostisoitteesi niin pääset lataamaan FysioCross-oppaan ilmaiseksi!

You have Successfully Subscribed!